Ryghold

Træningens gang

Vi starter ud med rolige mobilitetsøvelser for ryggen, hvorefter træningens fokus overgår til styrkeøvelser for ryg, mave og ben. Der afsluttes med udstrækning.

 

Hvad er Ryghold? 

Ryghold er et lavintenst hold, der bliver varetaget af fysioterapeut eller idrætuddannet.

Der fokuseres på styrke og mobilitet omkring rygsøjle og hofte. Træningen foregår typisk med egen kropsvægt, bolde og andre træningsremedier – vi løfter ikke tunge vægte.

Øvelserne fokuserer på kvalitet, og ikke hvor mange gentagelser der bliver lavet.Holdet henvender sig både til personer med og uden rygproblemer.

Praktisk Information

Se hvornår der er Ryghold på holdplanen.

Hvad skal jeg have med?
Indendørs sko, drikkedunk, godt humør og evt. et håndklæde.

Kom til yoga for at opleve en time, hvor du vil blive fysisk udfordret, samtidig med du får øget mentalt fokus og afstressning.

Det er ikke noget religiøst over yoga. Det er en flere tusind år gammel metode til at skabe mere fordybelse, glæde og nærvær i nuet bl.a. gennem yogaøvelser.

Yoga har en lang række gode effekter på kroppen, bl.a. ved at give styrke og smidighed og være med til at afhjæpe skavanker som rygsmerter og spændingshovedpine.

Yoga er for alle, uanset niveau, alder, køn og form. Det har større betydning, at du har lyst til at arbejde med din krop.

“At sige, at du ikke er smidig nok til yoga, er som at sige, at du er for beskidt til at tage et bad.”

Hvordan er træningens gang?
Timen er sammensat med lige meget yin (rolige øvelser) og yang (styrkekrævende øvelser). Det kan være alt fra afslapningsøvelser til plankeøvelser, armbalance og hovedstand.

Holdet er et mix af flere typer yoga-former, bl.a. yin yoga, hatha yoga og vinyasa (flow/power) yoga.

Timen starter med en kort meditation og bygger op med hårdere styrke- og smidighedsøvelser. Der sluttes altid af med 10 min. afspænding for at stresse helt af.